projecten

Filosoferen met schilderijen

Filosoferen met schilderijen‘Filosoferen met schilderijen (en met de directeur)’ is het nieuwste deel van een serie lespakketten voor leerlingen van het basisonderwijs (vanaf 7 jaar) en iedereen die het leuk vindt om te filosoferen over kunst en over natuur. Samen met ‘Filosoferen met beelden’ (over de beeldentuin) en ‘Filosoferen met natuur’ (over landschappen in Het Nationale Park De Hoge Veluwe) vormt het een bijzondere lesmethode, die garant staat voor een actief en inspirerend bezoek aan het Kröller-Müller Museum en Het Nationale Park De Hoge Veluwe.

‘Filosoferen met schilderijen (en met de directeur)’ is voor 7,50 euro te koop in de museumwinkel, maar kan ook besteld worden via onlineshop@kmm.nl (excl. verzendkosten).

Onderaan deze pagina (voorbeeldbladen) kunnen enkele bladen uit het boekje gratis worden gedownload. Nieuw bij deze editie van ‘Filosoferen met…’ is het 101 ideeënloket met veel extra suggesties voor in de klas en waar ook leerkrachten hun eigen lesideeën kunnen toevoegen.

Doelgroep: kinderen vanaf 7 jaar
Kosten: € 7,50

Let op! Tijdelijk niet op zaal:
- 'Vanitas' van Pieter Claesz.
- 'Naaktfiguren in een bos' van Fernand Léger.

 
| Meer informatie +

‘Filosoferen met schilderijen (en met de directeur)’ biedt een compleet lesprogramma voor een inspirerend museumbezoek. Leerkrachten vinden in de lesmethode een voorbereidende en een afsluitende les, waarin de kinderen op speelse wijze kennismaken met filosofie en kopieerbladen, met creatieve opdrachten en informatie over het museum. De bladen kunnen gemakkelijk worden gekopieerd tot werkboekjes voor de leerlingen. De lesmethode verenigt leerdoelen van taal, beeldend vormen en sociale vaardigheden. Het lesprogramma kan worden uitgebreid met 'Filosoferen met beelden' en ‘Filosoferen met natuur’, een uitgave van NP De Hoge Veluwe. Door opdrachtbladen uit beide boekjes te combineren kan gemakkelijk een dagprogramma worden samengesteld, met een afwisselend aanbod van natuur- een kunsteducatie.
In ‘Filosoferen met schilderijen/beelden’ staan niet de (kunst-)historische feiten centraal. De kinderen moeten het doen met hun eigen gedachten en ideeën. Door met elkaar in gesprek te gaan, formuleren ze hun eigen antwoorden en bouwen ze zelf aan een eigen kijk op de wereld. Hierdoor krijgen ze meer plezier in het kijken naar kunst. Ze ontdekken dat hun eigen mening ertoe doet en dat je, door goed te luisteren en de goede vragen te stellen, zelf antwoorden kunt vinden. Ze worden zich meer bewust van wat ze zelf denken en onderzoeken wat de gedachten van anderen voor hen betekenen. Ze nemen niet zomaar iets voor lief en krijgen begrip voor andere denkwijzen.

 

| Voorbeeldbladen +