projecten

Restauratie van Van Gogh’s Treurende oude man (‘At Eternity’s Gate’)

In het schilderijenrestauratieatelier is de afgelopen maanden het schilderij Treurende oude man (‘At Eternity’s Gate’) van Vincent van Gogh gerestaureerd. Dit is gedaan in het kader van de tentoonstelling Da Vermeer a Kandinsky. Capolavori dai musei del mondo a Rimini (Van Vermeer tot Kandinsky. Meesterwerken uit musea over de hele wereld in Rimini), van 21 januari tot 3 juni 2012 in het Castel Sismondo, Rimini. Hier is het schilderij te zien samen met twee andere schilderijen uit de Kröller-Müller collectie, namelijk Auguste Renoir’s Le clown musical en Piet Mondriaan’s Compositie No. 11.


Tijdens restauratie: detail van de rechter bovenhoek van het schilderij. Rechts is de sterk vergeelde vernis verwijderd, links is de vergeelde vernis nog aanwezig.

Extern restaurator Esther van Duijn heeft tijdens de restauratie van Van Gogh’s Treurende oude man de verouderde vernislaag en de vuillaag hieronder verwijderd. De vernislaag op basis van een natuurlijke hars is in 1949 op het verfoppervlak aangebracht en in de loop der tijd sterk vergeeld.

| Meer informatie +


Tijdens restauratie:
Linker foto: voorzijde van het gehele schilderij met rechts een verticale strook waar de vergeelde vernis reeds is verwijderd.
Rechter foto: voorzijde van het gehele schilderij met links een verticale strook waar de vergeelde vernis nog niet is verwijderd.

Door de afname van de vergeelde vernislaag is de koele en heldere kleurstelling van het schilderij weer zichtbaar geworden en zijn de kwaststreken weer duidelijk leesbaar. De restauratie van het schilderij maakte visueel een groot verschil.


Tijdens restauratie: details van twee locaties met niet-ontkleurde rode lak op het midden van de rechterrand van het schilderij (na vernisafname).

Tijdens de behandeling bleek dat een organisch rode lak, aanwezig in het verfmengsel van de achtergrond, in de loop der tijd is ontkleurd. Langs de rechterrand werden twee locaties aangetroffen, waar deze organisch rode lak niet of in elk geval minder is ontkleurd. Deze plekken zijn door papieren tape en de sponning van de lijst altijd beschermd geweest tegen de werking van daglicht, waardoor de organisch rode lak hier niet of nauwelijks is ontkleurd. Op een deel van de achtergrond van het schilderij is dit – door blootstelling aan daglicht - helaas wel gebeurd; de lambrisering achter de zittende man was oorspronkelijk felroze van kleur!
Ontkleuring van organisch rode lakken komt helaas vaker voor binnen het oeuvre van Vincent van Gogh.*


*Zie voor verdere informatie over de ontkleuring van rode lakken binnen het oeuvre van Vincent van Gogh: Esther van Duijn “Bloeiende Boomgaard omgeven door Cipressen”

Projectcoördinatie: Luuk van der Loeff en Margje Leeuwestein
Looptijd: sep 1, 2011 - dec 31, 2011