projecten

Introductiefilm (alleen op aanvraag)

Voor schoolgroepen is het mogelijk om in het auditorium (300 zitplaatsen) een introductiefilm te bekijken over de geschiedenis van het museum. De film, die ongeveer 25 minuten duurt, begint bij het echtpaar Kröller en toont het ontstaan van de collectie en hun visie op kunst en kunstgeschiedenis. Met unieke animaties van onder andere het eerste museum in Den Haag en het geplande Grote Museum wordt de geschiedenis nieuw leven in geblazen. De periode na de Kröllers toont hoe het museum zich, na het overlijden van zijn stichters, verder ontwikkelde. Met uiteraard veel aandacht voor de wereldberoemde beeldentuin.

Omdat het auditorium sinds 13 juli 2013 niet meer vrij toegankelijk is voor het publiek, moet een vertoning van de film even via de mail worden aangevraagd. Als u een mail stuurt naar info@kmm.nl wordt de film voor uw komst door onze medewerkers opgestart, op elk gewenst tijdstip. 

Bekijk hier de trailer van de film! 

 
| Meer informatie +
De introductiefilm geeft een beeld van de vier pijlers die voor het Kröller-Müller Museum belangrijk zijn: collectie, geschiedenis, beeldentuin en omgeving. In de film wordt gebruik gemaakt van historisch en actueel (foto)materiaal. De film biedt met behulp van hedendaagse technieken een verrassende kijk op genoemde hoofdthema’s.
Een belangrijke rol in de film is weggelegd voor de stichters van het museum, het echtpaar Kröller-Müller. Foto’s en enkele historische beelden schetsen een beeld van hun leven, het ontstaan van de beroemde kunstverzameling en de bouw van het huidige Kröller-Müller Museum. Belangrijke onderwerpen zijn verder onder andere het adviseurschap van H.P. Bremmer, Vincent van Gogh en de contacten tussen het echtpaar en beroemde architecten als H.P. Berlage en Van de Velde.
Ook de periode na de stichters komt uitgebreid aan bod. De beeldentuin, die in de loop der jaren uitgroeide tot één van de grootste van Europa, de uitbreiding door architect Quist en ook verschillende beroemde aankopen passeren de revue.